PANIKA NA NEBU ZBOG KONTROLORA: Za dlaku izbegnut sudar aviona i “cesne” iznad Novog Beograda (INFO)

avion

Foto ilustracija: Dnevne.rs /pixabay

Deo kontrolora letenja SMATSA, primljenih u mandatu Radojice Rovčanina, sklonjen je sa svojih pozicija, a njihov šef Vlatko Jovanović smenjen je sa funkcije zbog propusta koji su ugrozili bezbednost saobraćaja.

Poslednji koji se desio sredinom jula mogao je da ima posledice i po život stotinak putnika, ali i žitelja Novog Beograda.

Zbog pogrešno određenih koordinata i navođenja posada aviona „Montenegro erlajnza“ i pilota jedne privatne „cesne“ umalo nije došlo do sudara na nebu iznad najveće opštine u Srbiji. To je bila kap koja je prelila čašu, kada je direktor SMATSA Predrag Jovanović odlučio da dvadesetak kontrolora letenja, od 37 primljenih i školovanih u eri bivšeg direktora Radojice Rovčanina, zbog sumnjivo stečenih licenci za ovaj posao skloni sa kontrolnog tornja i rasporedi na druga radna mesta. To je dovelo do manjka kadrova, zbog čega je starim kontrolorima, odnosno onim koji imaju licence pre 2015. godine, odloženo ili prekinuto korišćenje godišnjih odmora.

Izvor “Blica” iz SMATSA tvrdi da su svi ovi problemi posledica neadekvatne kadrovske politike Rovčanina, koji je od 2015. do 2017. godine primio 37 kontrolora, od kojih mnogi nisu ispunjavali propisane kriterijume za ovaj posao.

– Većina je primljena preko veze, ali ono što je još gore, oni su preko veze dobili i licence. Neznanje se u vazduhoplovstvu skupo plaća, što je moglo da se desi sredinom jula na nebu nad Novim Beogradom, kada zbog pogrešnog navođenja umalo nije došlo do nesreće. Samo prisebnošću crnogorskog pilota izbegnuta je nesreća.

VELIKA ZVEZDA JUGOSLAVIJE: Iznenada je preminula u 42. godini, a ono što se dogodilo na dan njene smrti naježilo je sve

Ovo nije jedina njihova greška jer ih je od kada su na tornju bilo više, ali su one bile iskorigovane. Ova poslednja je bila signal za direktora Jovanovića da Rovčaninove kontrolore mora da prizemlji. Procenio je da ceh za njihovu nestručnost treba da plate i oni koji su učestvovali u ovoj lakrdiji, pa je pre neki dan smenio dugogodišnjeg izvršnog direktora za aerodromsku kontrolu Vlatka Jovanovića – objašnjava naš sagovornik.

On dodaje da je i ova smena opravdana jer je Jovanović pokrivao Rovčaninove kadrovske eksperimente.

– Ti eksperimenti su počeli 2015. godine, kada je preporuka za zaposlenje kontrolora bilo poznanstvo sa Rovčaninom, a ne stručnost. To je otišlo toliko daleko da su primana deca njegovih prijatelja, i to sa sumnjivim diplomama privatnih srednjih škola, pa čak i neodgovarajućim znanjem engleskog jezika. Većina nije mogla da savlada program.

Padali su na ispitima, pa je Rovčanin tražio od Vlatka Jovanovića da umesto strogih instruktora dovede druge. Našao je one koji su pod sumnjivim okolnostima dali prolazne ocene i licencu za svih 37 Rovčaninovih kontrolora. Sve ovo pokušalo je da se zataška zbog bruke, ali su se stari kontrolori pobunili jer su zbog Rovčaninovih propusta oni ostali bez odmora. Ipak, zbog respekta prema direktoru Predragu Jovanoviću, oni su prihvatili nove obaveze pa je sada srpsko nebo u sigurnim rukama – kaže naš izvor.

Generalni direktor SMATSA Predrag Jovanović indirektno je potvrdio saznaja “Blica.

– U poslednjih nekoliko meseci došlo je do više promena na rukovodećim mestima u SMATSA. Moram da kažem da, iako su svi kontrolori letenja koji rade na operativnim poslovima obučavani i licencirani u skladu sa evropskim propisima i standardima, zabeleženi su i slučajevi nepridržavanja propisane procedure. S obzirom na to da u vazduhoplovstvu, pa i u sistemu kontrole letenja, postoje višeslojne bezbednosne barijere, zbog toga nije dolazilo do ugrožavanja bezbednosti. Takvi postupci se analiziraju i preduzimaju se mere s ciljem da se takvi događaji ne ponavljaju – kaže Jovanović.

Sad sam bio na moru u Crnoj Gori i nikad više!

Rekordan broj preleta

Jovanović ne negira da je došlo do redukcije godišnjih odmora, ali to obrazlaže povećanjem obima posla.- SMATSA je u julu zabeležila dva rekorda.

Broj preleta u toku jednog dana prvi put je premašio tri hiljade aviona, dok je u najopterećenijem satu opslužen 221 avion. Iz ovih razloga, kontrolori letenja i ostalo operativno osoblje u sezoni koriste manji deo godišnjeg odmora, što je unapred isplanirano.

Treba da se zna da pružanje kvalitetnih i bezbednih usluga meni lično je preokupacija tokom dugogodišnje karijere u vazduhoplovnim vlastima i danas kao prvom čoveku SMATSA i kao potpredsedniku Privremene komisije „Eurocontrol“, tela koje sprovodi generalnu politiku i nadzire rad ove međunarodne organizacije – kaže Jovanović.

(Dnevne.rs / Izvor: Slađana Vukašinović, Blic)