REAGUJTE NA VREME: NE DOZVOLITE da vam se ovo desi! (INFO)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone
rucna
Prljavština, vlaga i industrijska so, glavni su neprijatelji doboš-kočnica. Onaj ko ih zanemari cenu će platiti kada padne temperatura a kočnice zalede i otkažu. Zato je bolje reagovati na vreme.

Jedan od prvih saveta koji novopečeni vozači dobijaju jeste da nikada ne koriste ručnu kočnicu zimi!

Fantastična ideja za sve one koji mrze kad im zamagle stakla u kolima (VIDEO)

Zašto? Odgovor je poznat: „tokom noći sajla kočnice će zalediti i ujutro nećeš moći da otkočiš automobil“.  Ovo je bio standardni problem na „stojadinima“ i „jugićima“ i sličnim modelima iz druge polovine prošlog veka ali se, naravno, ne dešava na novijim i dobro održavanim automobilima. Naglasak je na dobro održavanim.

Međutim, u Srbiji gde je prosečna starost automobila preko 15 godina i gde se

tehnički pregled vozila najčešće obavlja bez odlaska u servis, situacija je nešto drugačija pa je i dalje puno vlasnika automobila koji zimi muku muče sa zaleđenom ručnom kočnicom.

Oštećenje glavni krivac

Iako traju znatno duže od diskova, doboše treba proveravati na redovnim servisima

Glavni krivac je nemar, odnosno oštećenje na takozvanom „bužiru“,  zaštitnom omotaču sajle. Kada prljavština i voda prodiru u sajlu odatle se vremenom slivaju u doboš kočnice. Kada dođe zima i temperature padnu ispod nule, javljaju se i prvi problemi.

Voda u sajli se zaledi i ko uveče povuče ručnu kočnicu ujutro će teško pokrenuti vozilo. U ekstremnim slučajevima, kada su i doboši puni tečnosti, dešava se da se obloge zalede i ostanu zalepljene za ivicu bubnja bez obzira na to  što ručna kočnica uveče nije podignuta. Opruge unutar doboša, koje u normalnim okolnostima razmiču paknove, jednostavno nisu dovoljno jake da ih odlepe i tada je gotovo nemoguće krenuti.

Kako se pokrenuti?

Set pakni traje i preko 100.000 kilometara. Sam doboš traje i preko 150.000 kilometara

Za takve slučajeve mnogi savetuju da automobil pokrenete i tokom vožnje pokušavate da „razradite“ ručnu kočnicu. Naš savet je da ovo ne pokušavate jer rizikujete da se usled trenja zapale zadnji paknovi čime praktično ostajete bez zadnjih kočnica i svaka dalja vožnja postaje nebezbedna.

Takođe, možete probati i vožnjom napred-nazad koja će u nekim slučajevima odblokirati kočnice. Najbolji, i praktično jedini način da ponovo pokrenete automobil bez negativnih posledica je da  ga utoplite, što ćete najlakše uraditi u nekoj garaži.

Osim pakni, u potrošne delove spadaju i kočioni cilindri. Oni mogu potrajati i desetak godina, a kraj im ubrzava voda u kočionoj tečnosti

Ako niste u mogućnosti da ovo uradite preostaje vam  poznata „lavor-vruća-voda-peškir“ varijanta. Neprijatan posao jer skidanje točka i grejanje sajle i doboša po hladnom vremenu predstavlja  pravu muku.

Ukoliko nemate izbora i svoj automobil morate parkirati pod nagibom, jedini savet je da, ukoliko za to postoje uslovi, ostavite spuštenu ručnu kočnicu, menjač ubacite u brzinu, a točkove zakrenete ka ivici trotoara. Ipak, najbolje rešenje za probleme sa ručnom kočnicom je preventiva,  odnosno pregled stanja doboša i sajlei njihova zamena po potrebi. Sama sajla nije skupa, košta par stotina dinara, zavisno od modela vozila, a zamenu može obaviti praktično svaki servis.

Čak ni zamena zadnjih kočnica nije preskupa. Set u kome se nalaze opruge, pakne, kočioni cilindri i neophodni lubrikanti košta stotinak evra, bez troškova zamene.

O diskovima i dobošima

Set pakni, doboš i kočioni cilindar (na slici) iskusniji hobi majstori mogu zameniti samostalno, ostalima ipak preporučujemo usluge servisera

Negativna strana doboš-kočnica je njihova niska efikasnost. Naime, povećanje sile kojom delujemo na papučicu kočnice ne povećava proporcionalno i silu kojom kočnice deluju na točak. Drugim rečima, koliko god snažno da pritiskate papučicu kočnice sila kočenja se neće značajno povećati.

Oštećen „bužir“ sajle ručne kočnice je najčešći uzrok njihovog blokiranja i vozačevih problema zimi

Kočioni diskovi, sa druge strane, nemaju taj problem i zato su, kao bezbednije i pouzdanije rešenje, vremenom postali dominantni. Dakle, sa tehničke strane doboš-kočnice spadaju u automobilsku praistoriju. Ipak, one se i dan-danas koriste kao parkirne kočnice i to ne samo u malim gradskim automobilima već i u onim većim i skupljim.

Kod starijih i lošije održavanih vozila gde postoji rizik od ulaska vode u kočioni sistem treba izbegavati upotrebu ručne kočnice po hladnom vremenu

Razlog je u njihovoj ekonomičnosti i otpornosti na više temperature. Naime, papučice doboš kočnica deluju daleko većom površinom u odnosu na pločice kod disk kočnica i samim tim traju duže. Iz istog razloga, doboši su otporniji na visoke temperature koje se stvaraju  tokom kočenja i kod njih se u tim slučajevima u manjoj meri smanjuje kočiona sila.

To je i glavni razlog zbog kojeg se doboši i dalje koriste kao parkirne kočnice i kod skupljih, snažnijih i težih automobila. U tom slučaju one su postavljene da deluju uz zadnje diskove, često i unutar samog diska u posebnom centralnom zadebljanju, što je slučaj kod diskova izrazito velikog promera sa više kočionih čeljusti.

(Auto Bild)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone