‘NAPRAVITE KORAK': U Srbiji godišnje 4.500 ljudi oboli od raka debelog creva, evo kako možete da sprečite opaku bolest! (INFO)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone
doktor
pixabay
Tokom jedne godine čak 2.500 ljudi umre zbog ove teške bolesti, koja je kad se rano otkrije izlečiva u 90 odsto slučajeva

Udruženje pacijenata obolelih od karcinoma debelog creva i jetre danas je upozorilo da u Srbiji godišnje više od4.500 ljudi oboli od karcinoma debelog creva, a oko 2.500 umre od te bolesti.

To udruženje je u Beogradu obeležilo Mesec borbe protiv raka debelog creva i akcijom „Napravite korak“ ukazalo na značaj informisanja i edukacije o ranom otkrivanju ove vrste raka, kao i o skriningu, prevenciji i njenom lečenju.

Akcija će se svake subote u ovom mesecu sprovoditi u Nišu, Novom Sadu, Kikindi, Subotici i Somboru. U svetu svake godine od karcinoma debelog creva oboli više od milion ljudi, a oko pola miliona umre od te teške bolesti.

„Blagovremeno putem testa ili na drugi način otkrivena ova bolest, izlečiva je u više od 90 odsto slučajeva.Poslednjih godina napravljen je vidan napredak u skriningu, ali kampanjski pristup nije dovoljan, najvažnije je da se uključe i državne institucije“, rekao je predsednik Udruženje pacijenata obolelih od karcinoma debelog creva,Milenko Mitrović.

Depression, Loneliness, Man, Mood, People, Sickness

On smatra da mora da se uvede zakonska obaveza redovnog skrininga, sa planskim testiranjem i kontrolama, a posebno za osobe starije od 50 godina.

Kako sprečiti rak debelog creva

Dok su neizbežni faktori rizika starost i genetika, nad drugim faktorima svoga zdravlja – nepravilna ishrana, pušenje, gojaznost, fizička neaktivnost – možete preuzeti kontrolu.

„Procenjeno je da zdrava ishrana sprečava rak debelog creva u 70 do 90 odsto slučajeva„, kaže lekar Kerol Burk, gastroendokrinolog i direktor centra za kolorektalni polip i prevenciju raka u odeljenju za gastroenterologiju i hepatologiju na klinici u Klivlendu.

Evo i liste namirnica koje bi i koje ne bi trebalo da konzumirate kako biste sprečili rak debelog creva:

Sad, Broken, Glass, Sadness, Disappointment, Can'T

1. Izbegavajte šnicle i kobasice
Mesne prerađevine, mesne nareske, velike količine crvenog mesa pripremane u dubokoj masnoći, jednostavno, izbegavajte. U studiji objavljenoj u januaru 2014. godine navodi se da svakih 100 grama crvenog mesa dnevno povećava rizik od karcinoma debelog creva za 14 odsto.

„Ograničite se na i manje od pola kilograma crvenog mesa nedeljno, i potpuno izbegavajte mesne prerađevine poput slanine, kobasica i hot dogova“, kaže Lindzi Maloun, specijalista klinike u Klivlendu.

2. Birajte samo zdrave masnoće
Nisu baš sve masnoće zabranjene – birajte nezasićene, a izbegavajte zasićene masti. Polinezasićene masti vam, takođe, mogu pomoći u regulaciji holesterola u krvi, kao i da poboljšate zdravlje ćelija. Istraživanje objavljeno u decembru 2013. godine pokazalo je da su zasićene masti (obično životinjskog mesa, crvenog mesa, butera) usko povezane sa povećanjem rizika od karcinoma debelog creva, dok omega-3 masti i konzumiranje ribljeg mesa umanjuje taj rizik za 12 odsto.

3. Jedite dosta voća i povrća
Kako biste sprečili rak debelog creva potrebno je više od jedne jabuke na dan.

„Ustanovljeno je da konzumiranjem voća i povrća možemo redukovati rizik od raka debelog creva“, kaže Maloun i dodaje da je hrana koja obiluje bojama odličan početak. Svaka boja sa sobom nosi određene vitamine, i razne antioksidante koji pomažu u održavanju zdravlja ćelija, dodala je Maloun.

Girl, Sadness, Dark

4. Žute i narandžaste namirnice
Svakodnevna ishrana koja redukuje rizik od karcinoma debelog creva trebalo bi da obiluje, slikovito rečeno, žutim i narandžastim namirnicama.

„Studije pokazuju da hrana koja sadrži visok nivo beta-karotena umanjuje rizik oboljevanja od karcinoma“, kažeErin Palinski-Vejd, portparol američke Akademije za ishranu i dijetetiku. Zato konzumirajte dosta šargarepe, batata (slatkog krompira), bundeve.

5. „Mršavi“ proteini su idealan sastojak vaše dijete
Američko udruženje za istraživanje i borbu protiv karcinoma pokazuje da se 4 odsto svih karcinoma kod muškaraca, a 7 odsto kod žena pojavi usled gojaznosti. Zato, na primer, kako bi unosili više potrebnih proteina, nemojte jesti kožicu s piletine, i unesite više oraha, semenki, ili pasulja u svoju dijetu, savetuje Palinski-Vejd.

6. Namirnice bogate vlaknima pospešuju celokupno zdravlje
Doktor Burk smatra da namirnice bogate vlaknima svakako čine vašu dijetu boljom, iako nisu jedina opcija u borbi protiv karcinoma debelog creva, i dodaje kako su „smeđi pirinač, voće, povrće, orasi, semenke, pasulj, sve je to izuzetno dobro za vaše zdravlje“. Maloun ima svoje favorite: jabuke, kruške, šargarepu, batat, brokoli, ovas, i crni pasulj.

„Studije koje se bave ukupnom konzumacijom kalorija po obroku pokazuju kako ljudi koji jedu salatu ili jabuku pre samog obroka imaju tendenciju da pojedu manje tog glavnog jela“, kaže ona, što svakako smanjuje opasnost od gojaznosti uzrokovane prejedanjem.

7. Alkoholna pića
Po koje alkoholno piće s vremena na vreme nije strašna stvar, ali preterivanje je jedan od faktora rizika za karcinom debelog creva. Studije pokazuju kako bi u proseku muškarci trebalo da se ograniče na dve čaše alkoholnog pića dnevno, a žene na jednu.

8. Pažljivo pripremajte hranu

Važno je izbegavati metode kuvanja koje povećavaju rizik od oboljevanja od kancera debelog creva.

„Pržena, posebno prepržena mesa sadrže kancerogene materije“, kaže Palinski-Vejd, i dodaje da „ukoliko se odlučite za roštilj, izbegavajte parčiće koji su ugljenisani ili garavi, i pokušajte da spremate s folijom kako bi tako nešto svakako izbegli“.

„Takođe, ako podgrevate hranu u mikrotalasnoj peći, nemojte to činiti dok su namirnice u plastičnoj posudi, jer ona može osloboditi kancerogene materije, koji bi išli pravo u ono što ćete pojesti. Vodite računa o tome da li je posuda u kojoj podgrevate posuda koja sme da se stavi u mikrotalasnu, pre svega“, dodala je ona.

(Stil / Beta)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone