Nakon ovog članka – čips više nećete konzumirati!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone
grickalice
Mnogima jedna od omiljenih grickalica je čips, relativno pristupačne cene, ukusan i lako dostupan. Međutim, jeste li se ikada zapitali šta čips radi telu i zdravlju? Nakon ovoga čips ćete izbegavati u širokom luku.

Debljanje

Čips obično sadrži velike količine masnoća i kalorija što može povećati rizik od debljanja i gojaznosti. Oko tridesetak grama čipsa, što je otprilike 15 do 20 listića čipsa sadrži oko 10 grama masti i 154 kalorija. Studija iz 2011. objavljena u časopisu The New England Journal of Medicine otkrila je da svakodnevna konzumacija 30 grama čipsa dovodi do prosečnog povećanja mase za prosečno i do jednog kilograma tokom četiri godine.

Kako napominju naučnici, veza između čipsa i debljanja jača je nego veza između debljanja i bilo kog drugog prehrambenog proizvoda, uključujući i mesne prerađevine i zaslađene napitke. Osim toga, višak kilograma i gojaznost povezuju se s povećanim rizikom od dijabetesa, srčanih bolesti i nekih oblika karcinoma, piše healthyeating.sfgate.com.

Loša ishrana

ako vam se čips redovno nalazi na meniju, verovatno ne konzumirate onoliko hranljivih materija koliko biste trebali. Čips ima malo vitamina i minerala, a vrlo često se radije posegne upravo za čipsom nego za namirnicama koje imaju više hranljivih materija. Konzumiranje zdravih grickalica može pomoći da u ishranu uvrstite potrebne hranljive materije. Zato, kad god možete, ne posežite za čipsom između obroka, već birajte zdravije opcije.

Visok krvni pritisak

Sadržaj natrijuma u čipsu može negativno uticati na zdravlje kardiovaskularnog sistema. Visok unos natrijuma može izazvati povećanje krvnog pritiska, što može dovesti do moždanog udara, prestanka rada srca, koronarnih srčanih bolesti i bolesti bubrega. Tridesetak grama čipsa prosečno sadrži između 120 i 180 miligrama natrijuma, a tortilja čips u toj količini može imati od 105 do 160 miligrama natrijuma. Kesica čipsa ima više od 30 grama, tako da mnogi kada jedu čips konzumiraju više natrijuma nego što su svesni. Prema istraživanju iz 2010, dnevni unos soli trebao bi da se ograniči na 2.300 miligrama dnevno, a osobe starije od 50 godina i oni koji imaju problema s krvnim pritiskom, bolestima bubrega ili dijabetesom dnevni unos soli trebalo bi da ograniče na 1.500 miligrama.

Visok holesterol

Često konzumiranje čipsa može doprineti visokim nivoima holesterola zbog količine i vrste masti koje se nalaze u čipsu. Čips se najčešće prži u dubokom ulju, a taj proces stvara najopasniji tip masti, transmasti. Osim toga, ulja koja se koriste za prženje čipsa su zasićene masti što takođe doprinosi visokim nivoima holesterola. Studija objavljena u časopisu Circulation otkrila je da su visoki udeli transmasti u krvotoku povezane s visokim udelima LDL holesterola i povećanim rizikom od koronarnih bolesti srca.

Zdravije varijante

Pečeni čips i pečeni tortilja čips imaju manje kalorija i masnoća nego prženi čips, iako i pečeni čips može sadržati visoke udele natrijuma. Neposoljeni pereci od žitarica sa celim zrnom  i kokice imaju nizak udeo masnoća, a ako se odlučite za te zdravije varijante grickalica, u organizam ćete takođe uneti i dodatnu količinu vlakana, što ih svakako čini boljim izborom. Ostale zdravije varijante uključuju čips od povrća i jabuke koji sadrže manje natrijuma.

(Dnevno.rs)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone