Najveći supersonični bombarder „BELI LABUD“: Lično ga vozi Vladimir Putin

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone
Putin
Foto: Presidential Press and Information Office / Wikipedia
Najveći supersonični bombarder u istoriji je ruski Tu-160, avion koji se proizvodi od osamdesetih godina prošlog veka. „Beli labud“ i danas je aktivan u ruskoj avijaciji koja ga smatra svojim ponosom.

Priča je počela 1972. godine kada je projekt Tu-160 dobio koncesiju za izgradnju prvog sovjetskog supersoničnog bombardera, piše WHO, a prenosi Večernji.hr.

 

Odmah je dobio nadimak Beli Labud, jer je bio bele boje i aerodinamičnog oblika. Dizajn Tupoljeva takmičio se sa dizajnima M-18 te Suhoj T-4 koji je izgrađen iste godine, ali nije ispunjavao ulogu strateškog bombardera. Sovjetska je vlada dala je zeleno svetlo za Tu-160. Sledeće decenije izgrađen i testiran te je postao glavni simbol Ruskog ratnog vazduhoplovstva, a koristi se i danas.
Prototip bombardera Tu-160 završen je 1981. godine, a službena proizvodnja počela je tri godine kasnije. Dizajn je bio tada itekako futuristički. Postavljena su velika krila promenjive geometrije zbog čega je Tu-160 bio inženjersko čudo doba. Tada se tvrdilo da je to najveći i najjači supersonični bombarder. Avion Tu-160 postizao je brzine od 2 Maha, a pogon je četiri turbo mlazna motora Kuznjecov NK-32. To su tada bili najjači motori ikada postavljeni u avion.

Raspon krila je bio od 20 do 65 stepeni ili od 35.6 do 55.7 metara. Beli Labud dugačak je 54 metra. Posada se sastoji od četiri čoveka – pilota, kopilota, bombardera te operatora obrambenih sastava.

Tu-160 posedovao je zastrašujući borbeni arsenal od 20.000 kilograma, a mogao je da nosi čak dvostruko više tereta. Bobarder je takođe posedovao rotacijski lanser za nuklearne rakete.

Nakon početka proizvodnje 1984. godine, avion je prošao velik broj testova pre nego što je ušao u borbu. Učestvovao je po prvi put tokom ruske intervencije u Siriji 2015. godine gde i danas nastavlja da bombarduje neprijateljske položaje.

Devetnaest od trideset pet bombardera bilo je smešteno na vojnom aerodromu Priluki. Nakon što se Sovjetski Savez raspao, nova država Ukrajina preuzela je sve oružje na ukrajinskom tlu. Beli Labudi postali su deo njihovog arsenala.

Ruska vojska pokušala je vratiti bombardere te su Ukrajinci iskoristiti to tokom pregovora. Nakon nekoliko propalih pokušaja dogovora između ukrajinske vlade i Ruske Federacije, dogovor je postignut 1999. godine, da se vrati osam ispravnih bombardera Tu-160 u zamenu da Rusija otpiše deo ukrajinskog duga za gas.

Od tad flota Belih Labuda kontinuirano raste, te ih danas postoji šesnaest koji se stalno nadograđuju i modernizuju.

(Dnevne.rs /Vestinet.rs/Izvor:Blic.rs)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*