KRUNA STRIP IZDAVAŠTVA: „Korto Malteze“ u Srbiji nakon dvadeset godina (INFO)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone
strip
Foto: strip.com/Tanjug.rs
Izdavačka kuća “Darkwood” objaviće ubrzo nakon Sajma knjiga strip “Korto Malteze”, te će tako posle skoro 20 godina to izdanje ponovo biti pred srpskim čitaocima, a glavni urednik Slobodan Jović smatra to krunom strip izdavaštva.

BEOGRAD – Izdavačka kuća “Darkwood” objaviće ubrzo nakon Sajma knjiga strip “Korto Malteze”, te će tako posle skoro 20 godina to izdanje ponovo biti pred srpskim čitaocima, a glavni urednik Slobodan Jović smatra to krunom strip izdavaštva.

“Ne postoji mesto gde Korto Malteze nema čitaoce i uvek će ih imati. Retki su stripovi koji mogu da trpe konstantno objavljivanje, a Korto je jedan od takvih. Razlog zašto ga dugo nije bilo su teški uslovi oko ostvarivanja prava i finansijske poteškoće”, rekao je Jović Tanjugu, ali nije želeo da precizira problem koje su imali sa agentima.

On kaže da strani izdavači sve više imaju razumevanja za činjenicu da smo malo tržište i da smo “pali na poslednje mesto u Evropi po kupovnoj moći i prosečnoj plati”.

“Hoće da nam izađu u susret sa cenom, a ‘Korto’ se uvek prodavao. ‘Komuna’ je svojevremeno imala tiraže od 20.000 i sve se to prodalo, što kod nas može samo da se sanja”, ističe Jović.

“Darwood” se na Sajmu kniga predstavlja izdanjem “Dedpul”, koji mladi dosta traže posebno nakon uspeha istoimenog filma, zatim tu je “Spajdermen”, hit je “Malci 2”, a posebno su ponosni na “Atomika”, “koji je vrlo interesantan strip, a nepoznat na našem tržištu”. U jednoj knjizi srpski izdavač je objavio ceo serijal koji je u Americi izašao u 12 sveščica.

Jović najavljuje i “Betmena: Duga noć veštica” i nastavak “Propovednika”, kako bi do kraja godine zaokružili serijal.

Na štandu se mogu naći i novi brojevi mangi “Beležnica smrti”, “One Piece”, “Naruto” i “Napad titana”.

“Klinci izuzetno dobro reaguju na mange što je vrlo važno. Do nedavno veći deo publike je bio između 30 i 60 godina, jer je većina izdavača praktikovala da nasledi ono što se izdavalo sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih godina, ali klinaca nije bilo. Poruka je bila jasna, nećemo ih privući tako stripu, sutradan ni knjizi”, primetio je Jović.

Od 450 različith izdanja na štandu, 60 posto kucanih računa su za manga stripove.

“To je ono što se čekalo, a nije nikad bilo kod nas. Kupuju i stariji, postoje mange koje imaju ozbiljan pristup, ali klinci su to baš čekali i dočekali. Ekstremno je ispopularizovano, anime su bile na kanalu ‘Ultra’, izbrendirano je jako dobro i svuda su ti likovi, na školskim rančevima, kartama. To je njihov svet kao što je naš bio ‘Modesti Blejz’, ‘Fantom’”, kazao je Jović.

On je izrazio zadovoljstvo zbog toga što oni koji su pre tri godine kupili prvi manga strip, sada dolaze i traže izdanja iz drugih edicija.

“To je bio taj prvi korak, a sledeći bi bio ‘Spajdermen’, ‘Betmen’, a posle može da bude nešto ozbiljnije, ‘Korto Malteze’, daj bože da i ‘Sendmen’ dođe na red”, dodao je glavni urednik “Darkwood”-a.

Jović kaže da poslednje tri godine jedva opstaju na tržištu, a kao razlog vidi male plate i slabu kupovnu moć čitalaca.

“Ovde postoji kultura čitanja i navika kupovanja i svi koji pričaju da ljudi dolaze na Sajam da kupuju pljeskvice , to su trustovi mozgova koji bi sebe da prikažu pametnim tako što će da unize sve ostale. To nije tačno, ljudi ovde vole da čitaju, naš Sajam je jedan od najposećenijih u Evropi propocionalno broju stanovnika”, rekao je on.

Jović je kazaoo da ove godine češće nego ikada do sad na Sajmu čuje ljude kako govore da nikad nisu imali manje novca i da bi voleli da mogu da kupe više izdanja.

“Ljudi hoće, ali ne mogu, što je ipak bolje nego da imaju, a neće”, smatra on.

Jović se osvrnuo i na uspeh srpskih autora u svetu.

“Ovde je rasadnik talenata i u scenarističkom i crtačkom smislu i to se napolju prepoznaje, oni rade za Francuze, Italijane i Amerikance. Ovde gotovo da ne postoje uslovi koji bi njima bili adekvatni. Neki čak rade besplatno, jer imaju odnos prema svojoj zemlji i žele da nešto pruže”, rekao je on.

Jović je konstatovao da je poražavajuće što naša publika ima veoma loš odnos prema onome što rade domaći autori, posebno ako rade u Srbiji.

“Iako sam u ovom poslu 20 godina nisam uspeo da nađem odgovor na pitanje zašto je to tako. Kada se delo našeg autora izda kod nas, od 20 dva prođu prihvatljivo, a ako je naš autor radio u inostranstvu pa se ovde izda, prođe odlično”, primetio je urednik “Darkwood”-a.

Jović podseća da je od 2004. do 2008. godine strip počeo da cveta, pojavile su se nove izdavačke kuće, pojavila su se nova izdanja, a pre toga je bila rupa od 14 godina bez izdavaštva u Srbiji.

“Ni tada ljudi nisu imali velike plate, ali su imali 30 posto više nego sada i to je rezultiralo time da su se strip i knjiga masovno kupuvali”, naglasio je Jović.

(Dnevne.rs /Izvor:Tanjug.rs)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone