STRUČNA KOMISIJA: Otkriveno prisustvo alkohola u krvi kod pilota helikoptera i letača tehničara

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone

mehic

Odgovornost za tragediju u Surčinu primarno snosi vođa posade pilot Omer Mehić, navedno je u izveštaju stručne Komisije za osnovno ispitivanje udesa vojnog helikoptera. U izveštaju, u koji je „Blic“ imao uvid, Komisija tvrdi se da je otkriveno prisustvo alkohola kod „vođe posade i letača tehničara“.

Vojni helikopter je pao u Surčinu 13. marta uveče, kad je poginulo svih sedam osoba koje su se nalazile u letelici – četiri vojna člana posade, dva zdravstvena radnika i beba kojoj je trebalo da bude ukazana pomoć.

Komisija je navela da odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera HT-48, a da deo odgovornosti snose i drugi pilot (prim.nov. kapetan Milovan Đukarić) i letač tehničar u pilotskoj kabini.

„Deo odgovornosti snosi komandant 204. vbr zbog propusta u planiranju i organizaciji leta (prim.nov. general Predrag Bandić), ODT RViPVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na aerodromu ‘Nikola Tesla’ će utvrditi Kontrola leta SiCG na osnovu zahteva komande RViPVO“, piše u izveštaju u koji je „Blic“ imao uvid.

U odeljku „uzroci udesa (osnovni i drugostepeni) navodi se da je na osnovu proučavanja svih raspoloživih podataka i okolnosti, komisija za osnovno ispitivanje udesa zaključila:

„Osnovnio uzrok udesa je ljudski faktor, koji se ogleda u neadekvatnom upravljanju vazduhoplovom u složenim meteorološkim uslovima noću prilikom prilaza za sletanje na alternativni aerodrom. Posada je najverovatnije doživela prostornu dezorjentaciju kao posledicu zamora, emocijalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega ne uspeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije“, navodi se u izveštaju.

Komisija tvrdi da je drugostepeni uzrok udesa niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom, jer, navodi se u izveštaju, „osposobljenost i trenaža posade, meteo situacija, mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbeđenje sletišta nosu bili u skladu sa odlukom za ovako složen zadatak kao i pravilima, propisima, upustvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje“.

„Takođe, tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka izloženi su pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja deteta, što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije sletanja“, piše u izveštaju.

Tužilaštvo: Primarna odgovornost posade 

Više javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je danas da primarnu odgovornost za pad vojnog helikoptera snosi posada.

„Postoje osnovi sumnje da deo odgovornosti snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije. Postoje indicije za eventualnu odgovornost i određenog broja civilnih lica“, navodi se u saopštenju Tužilaštva.

Na osnovu toga tužilaštvo će sprovesti istražne radnje protiv određenog broja osoba radi potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica. U saopštenju se navodi da je Više javno tužilaštvo u Beogradu saglasno sa Ministarstvom odbrane da podatke sadržane u izveštajima komisija koje su istraživale nesreću učine dostupnim javnosti.

Tužilaštvo navodi da je do pomenutih saznanja došlo na osnovu nalaza i mišljenja Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova i ostalih pribavljenih isprava i dokumenata u vezi sa udesom vojnog helikoptera.

Izveštaj na 500 stranica

Vojska Srbije dan posle tragedije formirala dve komisije za utvrđivanje uzroka nesreće. Ministarstvo odbrane saošpstilo je ranije da je stručna Komisija je na osnovu svih podataka izvršila analizu i izvela zaključke, i sačinila pomenuti izveštaj sa kompletnom pratećom dokumentacijom na oko 500 stranica.
Komisiju su činili pripadnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije iz Vojnotehničkog instituta, Tehničkog opitnog centra, Vazduhoplovnomedicinskog instituta, Komande Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane.
Komisija je obuhvatila specijaliste iz oblasti bezbednosti letenja, održavanja vazduhoplova, planiranja i rukovođenja letenjem, meteorologije, vazduhoplovne inženjere, opitne pilote, vazduhoplovne tehničare za sve sisteme na helikopteru, specijaliste vazduhoplovne medicine i vazduhoplovne psihologije.

(agencije)

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on StumbleUponShare on TumblrEmail this to someone